گزارش کامل برگزاری موفقیت آمیز اولین کنفرانس ملی زنجیره ارزش، برندینگ و صادرات محصولات کشاورزی (با محوریت کشت و صنعت مغان)
به استحضار میرساند بر اساس تفاهم نامه بین دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی و شرکت کشت و صنعت کشاورزی و دامپروری مغان، اولین کنفرانس ملی زنجیره ارزش، برندینگ و صادرات محصولات کشاورزی (با محوریت کشت و صنعت مغان) با حضور بیش از ۲۰۰ نفر از استادان، صاحبنظران، دانش آموختگان و دانشجویان کشاورزی و رشتههای مرتبط و تعدادی از مدیران اجرایی ملی و منطقهای، کارشناسان و تولیدکنندگان کشاورزی، در تاریخ ۲۳-۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ در محل این شرکت برگزار شد. به طور کلی اهداف اصلی برگزاری این همایش شامل موارد زیر است:
۱- بررسی نقش کشت و صنعت مغان با توجه به اهمیت افزایش تولید و بهره وری و بازاریابی در کشت و صنعت مغان به عنوان یکی از مراکز بزرگ تولیدی کشور
۲- دستیابی به اهداف اسناد فرادستی مانند تحقق شاخصهای بهره وری، امنیت غذایی و افزایش رفاه ملی
۳- توجه به صادرات منطقهای و استفاده از مزیتهای لجستیکی در کشورهای منطقه
۴ - تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه و در نتیجه آن تحقق اهداف دانش بنیانی
۵- تدوین ساختارهای برندسازی برای محصولات کشت و صنعت مغان
با توجه به سه زمینه کلی موضوعی تعیین شده در همایش شامل "زنجیره ارزش"، "برندینگ" و "صادرات"، مقالات دریافتی در دو گروه شامل ارائه شفاهی مقالات و ارائه پوستر پذیرش گردیدند. از ابتدای سال جاری و با همکاریهای انجام شده بین دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی و شرکت کشت و صنعت مغان در مورد اجرای برنامههای همایش برنامه ریزی گردید، بطوری که مقالات طی دو روز مذکور ارائه گردیدند.
در این همایش علاوه بر ارائه مقالات علمی (که از دانشگاههای تهران، فردوسی مشهد و محقق اردبیلی و نیز کارشناسان این شرکت تهیه شده بودند)، سخنرانیهایی توسط آقای دکتر قاسم محمدی (مدیرعامل شرکت کشت و صنعت کشاورزی و دامپروری مغان)، آقای دکتر کامبیز پورطهماسی (معاون پژوهش و فناوری دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی)، رضا قاسمیان (معاون سیاسی و امنیتی استاندار اردبیل)، عباس جهانگیرزاده (نماینده شهرستانهای پارس آباد، بیله سوار و اصلاندوز)، محمد رضا شیرزادی (عضو هیئت مدیره شرکت شهرکهای کشاورزی)، حسن نظیفی (رئیس هیئت مدیره و معاون کشاورزی و دامپروری شرکت) ایراد گردید.
در این همایش بازدید کنندگان و ارائه کنندگان مقالات علمی طی چند برنامه از دستاوردهای شرکت و مزارع و گلخانهها و کارخانههای فعال در شرکت کشت و صنعت مغان بازدید بعمل آوردند. در انتهای این همایش و در برنامه اختتامیه ضمن معرفی مقالات منتخب و اهدای جوایز، بیانیه پایانی همایش قرائت گردید که شامل موارد زیر میباشد:
۱- تاکید بر تکمیل زنجیره ارزش محصولات بلحاظ درآمدزایی و خلق ارزش افزوده بیشتر و اشتغالزایی و کاهش نرخ بیکاری در شرکت کشت و صنعت مغان.
۲- برندسازی و توسعه برند مغانه، جهت گسترش تجارت و مدیریت ارتباط با مشتری در طول زنجیرههای تأمین ارزش.
۳- توسعه روابط بین دانشگاه و شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان از طریق اجرای طرحهای تحقیقاتی توسط اساتید دانشگاه و اعزام دانشجویان به شرکت جهت کارآموزی و یا اعزام کارشناسان شرکت به دانشگاه، انجام سخنرانیهای علمی و کارگاههای آموزشی و نیز استفاده ار پتانسیل دانشگاهها در جهت انجام مطالعات مالی و اقتصادی با هدف بهبود وضعیت اقتصادی شرکت کشت و صنعت مغان.
۴- اجرای برنامههای هدفمند آموزشی و پژوهش توسط دانشگاهها در همکاری با شرکتهای خصوصی، شبکههای نخبگانی و جذب سرمایهگذار برای ایدههای فناورانه و ایجاد زمینه برای رشد و توسعه شرکتهای دانشبنیان.
۵- تاکید بر همکاریهای شرکتهای دانش بنیان و دانشگاهها و تشکلهای مرتبط با شرکت.
۶- تاکید بر توسعه پایدار که شامل ابعاد بلندمدت اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی است و توجه به پایش محصولات در آینده و تولید محصولات سالم، ارگانیک و عاری از آلودگی.
۷- تاکید بر هوشمند سازی و توسعه کاربرد نرم افزارهای تخصصی با استفاده از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان
۸- راه اندازی سامانهای با هدف بررسی ایدهها و پیشنهادات و در جهت بهبود سیستم، از طریق جمع آوری نظرات مختلف اصلاحی با شیوههای نوین.
۹- سازماندهی واحدهای بازاریابی و برندینگ و فروش با رویکرد جدید، از طریق همفکری با دانشگاه.
۱۰- تلاش در جهت ارتقا بهرهوری نهادهها (نیروی کار و سرمایه و.....).
۱۱- توجه به مسئله اگروتوریسم و توسعه گردشگری در منطقه به منظور شناسایی منطقه و آشنایی با محصولات در ترویج "مغانه".
۱۲- با توجه به مزیتهای لجستیکی ایران (با قرارگیری در منطقه خاورمیانه و در مسیر پنج کریدور اصلی ترانزیت و حمل و نقل بینالمللی)، تاکید بر استفاده از همه روشهای حملونقل (از طریق آبهای آزاد، سواحل آبی، مرزهای خشکی و شبکه جادهای گسترده) گردید.
بطور کلی دستاوردهای مهم این همایش را میتوان در زمینههای زیر مطرح نمود:
- همگرایی فکری بین دانشگاه و صنعت جهت ارائه راهکارهای مناسب در رابطه با چالشهای زنجیره ارزش و تجارت محصولات کشاورزی
- ارائه راهکارها جهت دستیابی به خود اتکایی و اقتدار غذایی
- ارائه راهکارها جهت بهبود کارایی زنجیره ارزش در سطوح ملی و تأمین منافع ذینفعان
افزون بر این بدینوسیله از همکاری و همراهیهای ارزنده همکاران محترم جناب آقای دکتر ایرج صالح دبیر محترم علمی همایش، جناب آقای دکتر امیرعباس رستمی دبیر محترم اجرایی همایش، جناب آقای دکتر امیررضا عابد علم دوست عضو محترم کمیته علمی، آقای دکتر نعمت اله محبی عضو محترم کمیته علمی و سرکار خانم مهندس فاطمه رسایی عضو محترم کمیته اجرایی همایش ملی زنجیره ارزش، برندینگ و صادرات در بخش کشاورزی و دامپروری با امید به موفقیتهای روزافزون تقدیر و قدردانی میشود.
دکتر کامبیز پورطهماسی
معاون پژوهش و فناوری دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران
نظر شما :